Otužovanie a zimné plávanieOtužovanie saunovaním Slovenské ľadové medvede – občianske združenie

SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ SĽM OZ

Otužovanie saunovaním

Otužovanie saunovaním
Aj pri saunovaní platí základné pravidlo – nepreceňovať svoje sily. Extrém je nebezpečný, všetko treba robiť s rozvahou a rozumne. Vyžaduje si to čas a vypestovanie odolnosti voči vysokým teplotám. Stará známa pravda jednoznačne hovorí: ťažko na cvičisku, ľahko v boji.

Čo je vlastne saunovanie? Slovo sauna pochádza z fínskeho „savu“. Tento výraz značí dym, ktorý viditeľne stúpa z ľudského obydlia vyhĺbeného v zemi. Prvými saunami boli drevené domce bez komínov, vybudované pod úrovňou terénu, vykurované ohniskom. Saunovanie v dnešnom chápaní spočíva v striedaní pobytu v horúcom prostredí sauny a v následnom ochladení organizmu v studenej vode či snehu. Je to jeden z najvýznamnejších prostriedkov otužovania.

Kto sa môže saunovať?

Fínske príslovie vraví, že saunovať sa môže každý, kto je schopný doplaziť sa do parného kúpeľa. Aj lekárske štatistiky tvrdia, že len dvaja ľudia z tisícky nemôžu športovať. Všetci ostatní môžu a aj by mali, podľa možností svojho organizmu. Prirodzene, platí to aj o saune. Existujú viaceré klinické štúdie, ktoré potvrdili vhodnosť jej zaradenia do rehabilitačného programu po infarkte. Pri saunovaní sú však nebezpečné srdcové arytmie. U hypertonikov sa sauna tiež odporúča – dôležitý je správny výber ochladenia. najlepšie vzduch, sneh, sprcha. Dôležitý je aj momentálny psychický stav a okamžitá telesná dispozícia. Kontraindikovaná je klaustrofóbia. Preto niektorí výrobcovia priniesli na trh potiarne s priehľadnou stenou, ktorá zabezpečí výhľad von.

Do sauny môžeme vziať aj deti, ktoré dosiahli vek troch rokov. Fíni, akože ináč, túto hranicu posúvajú ešte oveľa nižšie, niekedy do nej na pár sekúnd „strčia“ i batoľatá. Matuzalemský vek parnému kúpeľu vonkoncom neprekáža, naopak, neraz posilní a prebudí aj starého človeka k aktivite a dobrým fyzickým i psychickým výkonom.

Ako sa pripraviť na saunovanie?

Pred saunovaním sa neodporúča veľa jesť. Plný žalúdok preťažuje organizmus, môže prísť k nevoľnosti až kolapsu. Najlepšie je hodinu - dve predtým zjesť menšiu porciu ľahko stráviteľného jedla. Vhodný nie je ani druhý extrém, čiže úplne prázdny žalúdok. Náhly pokles cukru v krvi môže spôsobiť mdloby. Najprísnejším tabu sú alkoholické nápoje. Treba sa im vyhnúť na sto honov, ináč nás môže premknúť pocit nevoľnosti a slabosti. Oslabenie motorických funkcií môže vyvolať menšie úrazy, ba niekedy aj náhle úmrtie v dôsledku preťaženia organizmu.

Prv než vkročíte do sauny, vyzlečte sa, najlepšie donaha. V teple je predsa lepšie byť bez akejkoľvek vrstvy odevu, či už z praktických, alebo hygienických dôvodov. Do priestorov sauny vám stačí len uterák, osuška alebo plachta, aby ste si mali na čo sadnúť.  Osprchujte sa, použite pritom mydlo. Nasledovať by mal dvoj- až štvorminútový kúpeľ nôh. Osušte sa uterákom,  potom vstúpte do sauny. Vo vnútri je 80 až 110 °C. Pohybujeme sa čo najmenej, pomaličky si ľahneme na dosku. V saune sú obyčajne lavice v troch úrovniach, najnižšie majú teplotu okolo 80°C, vyššie od 90  do 100°C a najvyššie môžu myť aj 110 až 130 stupňov.

Stíšime si telo, myšlienky aj ústa. Počas prehrievania sa má mlčať alebo hovoriť len tlmeným hlasom. Hlbšie nádychy vedú k priamemu prúdeniu horúceho vzduchu do pľúc, čím sa rýchlejšie otepľuje naše telesné jadro. Dýchame nosom, a to pozvoľna, nie zhlboka, skôr povrchne. Ak nás páli nosná sliznica, ovlažíme si tvár, zátylok a nos studenou vodou. Nosné dierky si prekryjeme rukou. Na dýchanie ústami úplne zabudneme. Zatvoríme si oči, myslíme len na príjemné veci. Každou bunkou vstrebávame do seba liečivú páľavu. Umocňujeme ju masážou kefami s prírodnými štetinami, brezovými či inými metličkami.

Čo sa robí v tom čase s naším organizmom?

Ako prvá reaguje na vysokú teplotu pokožka. Vysiela signály do nervového centra, ktoré „diriguje“ rozvod krvi. Kohútiky krvnej sústavy sa otočia tak, aby krv prúdila do svalov a pokožky. Pred prehriatím nás chráni pot: vyparuje sa a spolu s ním sa z nášho organizmu odbúrava aj nadbytočné teplo. Necelé tri milióny potných žliaz usilovne pracujú – vyprodukujú počas krátkeho času pol až pol druha kilogramu potu. Choroboplodné zárodky hynú v záplave krutej horúčavy. Pokožka sa očisťuje. Aj keď to znie paradoxne, pot je tým najlepším krémom pre našu kožu. Mizne nepríjemné akné, vyhladzujú sa vrásky, pokožka mladne, stáva sa pružnou.

A srdce?

V saune sa namáha rovnako ako pri fyzickej záťaži. Za minútu prečerpá dvojnásobné množstvo krvi ako v pokojnom stave. Pulz sa na záver parnej procedúry zvýši na 100 až 120 tepov za minútu. Po ôsmich až dvanástich minútach „pekelného“ kúpania chytro do chladného prostredia! Na dômyselnej kombinácii intenzívnych dráždidiel – tepla a chladu – je založené široké spektrum fyziologických procesov a predovšetkým to najdôležitejšie – otužovanie ľudského organizmu.

Ochladiť sa môžeme studeným vzduchom, tzv. vzdušným kúpeľom, pod prúdom studenej vody v sprche, v bazéniku či vo vodách blízkeho jazera,  počas zimy v diere vo vyrúbanom ľade, alebo sa vyváľame v snehu, mal by to byť „prašan“.  Ak uprednostníme vzdušný kúpeľ, napríklad krátku prechádzku, nemala by trvať dlhšie ako dve až päť minút. Odporúčame zhlboka dýchať. Pri sprchovaní studenou vodou postupujeme od dolných končatín cez paže, bedrá, šiju až po prednú stranu trupu. Hlavu by sme mali vynechať úplne, prípadne si len krátko ovlažíme tvár. V bazéniku sme opatrní, pomaly ponárame telo do studenej vody. Ak je možné, urobíme aspoň pár temp alebo sa rýchlo ponoríme a vynoríme.

Ako sme už spomínali v predchádzajúcich kapitolách, kontrastný účinok tepla a chladu je jedným z rozhodujúcich ohniviek zoceľovania organizmu. Chladom sa cievy zužujú, krv smeruje k vnútorným orgánom a srdcu. Aj keď je voda studená, pociťujeme silný prílev tepla, v ľadovej vode ešte intenzívnejšie, mravce nám behajú doslova po celom tele.

A znovu späť do sauny!

 Nový prúd krvi mieri od srdca k periférii, cievy sa opäť rozširujú, rytmus srdca sa zrýchľuje, srdce, ak treba, je schopné zvýšiť svoj výkon šesť- až desaťkrát. Výborná gymnastika pre cievy a vlásočnice.

Procedúru zopakujeme dva- až trikrát,  potom sa môžeme oddať slastnému odpočinku a sladkému ničnerobeniu. Po zatvorení dverí sauny sa umyjeme len vlažnou vodou bez použitia mydla, ktoré porušuje kyslý ochranný povrch na pokožke. Ak máme suchú pleť, po osušení do nej votrieme telové mlieko. Ľahneme si v plachte na ležadlo. Nepoužívame teplé zábaly, neúčelným potením by sa totiž narušil doznievajúci účinok saunovania.

Po skončení procedúry každého pochytí hlad. Je to úplne normálne. Vplyvom vysokej teploty sa totiž znižuje  kyslosť žalúdočných štiav a zrýchľujú sa procesy látkovej výmeny, vrátane trávenia.

Poniektorí „saunári“, a to chceme zdôrazniť, sú hotoví špecialisti na všetky možné liečiteľské nuansy. Poradia vám napríklad, ako sa správať v saune pri bolestiach hrdla. Odporučia vám, aby ste si vzali so sebou brezovú, jedľovú či smrekovú metličku. Vďaka ich vôni sa zbavíte nádchy, škriabania v hrdle, vylieči sa vám zápal priedušiek. Účinnejšie sa vylučuje hlien a zlepšuje sa pľúcna ventilácia. Ak vás trápi chrípka, ponúknu vám takisto recept. Do sauny si musíte so sebou vziať hrnček horúcej vody, v ktorom je rozmiešaná opražená horčica. Horčicová páľava vás vraj ochráni pred chrípkou.

Voda a chlad, Pavol Dinka a kolektív, 2008